TURUN SEUDUN MÄYRÄKOIRAKERHO, TSMK, PÄHKINÄNKUORESSA

Turun Seudun Mäyräkoirakerho ry:n tarkoituksena on edistää ja tukea mäyräkoirien kasvatusta ja jalostusta niin metsästysominaisuuksien kuin ulkomuodonkin osalta.

TSMK ry historiaa lyhyesti

Turunmaan Mäyräkoirat oli Turunmaan Kennelyhdistyksen alajaosto 17.2.1964 alkaen. Suomen Mäyräkoiraliitto perustettiin 1968 (aiemmin Suomen Mäyräkoirakerho 1947-1968) ja samana vuonna, 4.10.1968 Turunmaan mäyräkoirat irtisanoutui Kennelyhdistyksestä sekä perustettiin Mäyräkoiraliiton paikallisosasto. Tällöin jäsenmäärän tuli olla vähintään 10 henkilöä.

Toiminnan laajentuessa Turun paikallisyhdistys rekisteröityi 31.8.1973 ja nimeksi tuli Turun Seudun Mäyräkoirakerho ry (TSMK). Perustettu yhdistys liittyi Suomen Mäyräkoiraliiton (SML) jäsenyhdistykseksi. Puheenjohtajana toimi tuolloin Krister Mattsson ja sihteerinä Anja Nylund. Krister Mattssonin panos kerhomme monipuolisessa toiminnassa on ollut huomattava alusta alkaen.

Paikallisosastoa perustettaessa jäseniä oli 123 ja vuoden 2022 lopussa jäsenmäärä on noussut jo 456:een. TSMK on tällä hetkellä jäsenenä Varsinais-Suomen Kennelpiirissä ja Suomen Kennelliitto ry:ssä. Useita jäseniämme on toiminut SML hallituksessa sekä puheenjohtajana, ja Kennelliiton ja Kennelpiirin luottamustoimissa.

Toimintamme historiaa

MEJÄ

Ensimmäiset jäljestämiskokeet (nykyinen MEJÄ) Turussa pidettiin 1964. Muut rodut tulivat mukaan toimintaan 1970-luvulla.

LUT

LUT-kokeita ja harjoituksia on järjestetty vuodesta 1969 alkaen ja ylituomari- ja toimitsijakursseja 1993 alkaen.

AJO

Mäyräkoirien ajokoetoiminta alkoi 1980- luvulla, ensin yhteistyössä Helsingin kerhon kanssa.

Näyttely

Ensimmäinen virallinen näyttely pidettiin 1969. Näyttelyitä on järjestetty pääosin muiden rotuyhdistysten kanssa yhteistyössä. Tällä hetkellä TSMK kuuluu Allianssi X:ään, joka järjestää parillisina vuosina Winter Dog Show:n ja parittomina vuosina Elonäyttelyn.

Match Show:t ovat olleet alusta alkaen osana toimintaa ja näiden lisäksi on järjestetty säännöllisesti näyttelyharjoituksia jäsenille.

PIKA

Pienoismäyräkoirien käyttötaipumuskoe eli PIKA on ollut mukana koemuodon alusta alkaen vuodesta 2009.

Luonnetesti

Luonnetestejä on järjestetty vuodesta 2010 alkaen.

Lehtitoimikunta

Lehtitoimikunta lähetti aluksi tiedotteita nidotussa muodossa vuodesta 1991 alkaen, kunnes 1994 tehtiin tiedote lehden muodossa, jonka nimeksi tuli ”Mäykky News” nimikilpailun tuloksena. Viimeinen lehti ilmestyi joulukuussa 2018, jonka jälkeen tiedotus siirtyi nettisivuille.

Muut toiminta:

• Agility toiminta 1997 alkaen
  • Vesiriista 2002 alkaen
  • Jalostustarkastus 1996 alkaen

Jäsenille on järjestetty lisäksi aktiivi-iltoja, terveystutkimuksia, toimintapäiviä, kesäleirejä vuoteen 2000 saakka, valokuvakilpailuja, TOKO-kursseja, kerhoiltoja, myyntituotteita sekä retkiä.

Vuosijuhlia pidetty TSMK:n täyttäessä 15 v., 20 v., 25 v., 30 v., 40 v. ja tänä vuonna (2023) järjestetään 50 vuotisjuhla.”